Den røde tråd

Oversigt over projekter henover året

Her kan du læse om projekter og tiltag, som en børnehavetid hos os kan bidrage med til dit barns udvikling.

Børneyoga
Til børneyoga lærer man sig selv og sin krop bedre at kende. Man øver sig i at finde indre ro. At have det hyggeligt og sjovt sammen med andre. At bruge sin fantasi.

Danseprojekt
Danseprojekt handler om at være glad for sin krop, turde være i centrum sammen med andre, deltage i styrede såvel som frie danse og musiklege.

Sprogvurdering
Dette sker i samarbejde med forældrene og tilbydes efter behov. Vi har fokus på lege og aktiviteter, der udvikler sproget fx til samling.

Rytmik
Sprog og motorik er to sider af samme sag, så det at lære fx at hoppe, stå på et ben og snurre rundt har stor betydning. Et godt selvværd opbygges også ved, at mærke man bliver god til at bruge sin krop og sit sprog.

Trin for trin
Trin for trin handler om at udvikle sociale kompetencer. Kendskab til sig selv og egne grænser: at kunne mærke sig selv, og at forstå og aflæse andre. At vi er forskellige og hvordan vi tager hensyn til hinanden, styrker venskaber, så vi også forebygger mobning.

Koloni
Her er fokus at give børnene en fælles oplevelse, hvor de mærker, at de kan noget uden mor og far. Dette giver om noget Selvværd og sammenhold. Det er store stolte børn, der vender hjem fra koloni.

Sport og bevægelse i Jersiehallen
Børnene lærer at cykle sammen med andre. De bliver introduceret til mange slags bevægelse og holdsport, med henblik på at de selv med tiden vælger en sport/motionsform. Her lærer de også noget om at følge fælles regler, samarbejde, kunne tabe og vinde og har det sjovt med at bruge krop og intelligens samtidig.

Eventyr
Eventyr stimulerer evnen til at tænke i billeder og hjælper os til at forstå vores følelser, oplevelser og konflikter, med os selv og andre. At få ord på egne følelser, er en vigtigt del af et barns udvikling.  Dette projekt er en forlængelse af ”trin for trin” og ”venskaber”.

Storbørnsgruppe
Her er målet, at gøre børnene skoleklar. Vi arbejder med temaet ”kroppen”. Man skal være med til alt, hvad der foregår, men kan altid få hjælp. Vi øver på at forstå kollektive beskeder, være selvhjulpne, at være i fokus og at have tillid og kunne samarbejde. Fordybelse og opgaver bliver trænet.

Dimissionsfest
Afslutningsfest for børnene med fint tøj, middag og dans, som afsluttes med diplom overrækkelse, som overværes af forældrene.

Derudover har vi årligt tilbagevendende fælles projekter og tiltag, som alle i Nøddebo deltager i:

•Krop- og motions uge

•Temauge fx Afrika, Indianer.

•Jule måneden

•Fastelavn

•Børnehavens fødselsdag

•Vikingeuge